Iraţional în mod previzibil

Forţele ascunse care ne influenţează deciziile
  • Editia I 2010
  • Traducator: Smaranda Nistor
  • 14,5 x 20,5 cm
  • 424 pagini
  • Pret: 52,98 lei
  • ISBN: 978-973-1931-37-1
  • Disponibilitate: În stoc
52,98 lei
+ Adaugă la wishlist
  • Suntem cu toţii mult mai puţin raţionali decât presupune teoria economică standard. În plus, aceste manifestări iraţionale de care noi dăm dovadă nu sunt nici întâmplătoare, nici absurde. Ele sunt sistematice şi, din moment ce le repetăm iar şi iar, sunt previzibile.

    Prin urmare, nu vi s‑ar părea logic să modificăm teoria economică standard, s‑o scoatem din spaţiul psihologiei naive (care adesea pică proba gândirii raţionale, a introspecţiei şi – cel mai important – a unei atente examinări empirice)?

    Exact acesta este lucrul pe care încearcă să‑l realizeze domeniul în formare al economiei comportamentale – precum şi cartea de faţă, ca mică parte din acest demers.

    Dan Ariely

    O carte splendidă, care te şi pune pe gânduri, te şi amuză, vorbind despre o mulţime de lucruri: începând cu forţa remediilor placebo şi terminând cu plăcerile unui pahar de Pepsi. Ariely dă în vileag festele subtile, dar redutabile, pe care ni le joacă propria minte şi ne arată cum putem să nu ne lăsăm păcăliţi.

    Jerome Groopman, profesor, Facultatea de Medicină Harvard

    Dan Ariely este un geniu al înţelegerii comportamentului uman. Niciun economist nu reuşeşte mai bine să dea la iveală şi să explice raţiunile ascunse ale alegerilor noastre bizare, pe piaţă şi în afara ei. Iraţional în mod previzibil ne va remodela, o dată pentru totdeauna, felul în care vedem lumea şi pe noi înşine.

    James Surowiecki, autorul cărţii The Wisdom of Crowds

    Iraţional în mod previzibil este nebunesc de originală. Ne arată de ce – mult mai adesea decât ne place să recunoaştem – oamenii fac greşeli prosteşti, uneori dezastruoase. Ariely nu doar că ne oferă o lectură fascinantă, ci ne face şi mult mai înţelepţi.

    George Akerlof, laureat al Premiului Nobel pentru economie în 2001 şi profesor de economie la University of California, Berkeley

    Cu tolba plină de experimente isteţe, idei interesante şi anecdote încântătoare, Dan Ariely este un ghid înţelept şi amuzant în înţelegerea metehnelor, a erorilor şi a gafelor comise de oameni în luarea deciziilor de zi cu zi.

    Daniel Gilbert, profesor de psihologie la Harvard University

  • O notă către cititori

    Introducere

    Cum a ajuns un accident să mă conducă la iraţionalitate şi la cercetarea descrisă aici

    1. Adevărul despre relativitate

    De ce totul este relativ – chiar şi atunci când n‑ar trebui să fie

    2. Eroarea amăgitoare a conceptului de cerere şi ofertă

    De ce perlele – şi orice altceva – costă cât ochii din cap

    3. Cât costă un cost zero

    De ce plătim adesea prea mult atunci când nu plătim nimic

    4. Costul normelor sociale

    De ce suntem încântaţi să facem un lucru, dar nu şi când ne plăteşte cineva pentru el

    5. Influenţa excitării

    De ce când ne înfierbântăm ardem mai tare decât ne dăm seama

    6. Problema amânării şi a autocontrolului

    De ce nu ne putem determina să facem lucruri pe care vrem să le facem

    7. Preţul piperat al posesiunii

    De ce supraevaluăm ceea ce avem

    8. Prea multe uşi deschise

    De ce opţiunile ne distrag atenţia de la scopul nostru principal

    9. Efectul aşteptărilor

    De ce mintea vede ceea ce se aşteaptă să vadă

    10. Puterea preţului

    De ce aspirina de jumătate de dolar poate face ce nu poate aspirina de un cent

    11. Contextul caracterului nostru. Partea I

    De ce nu suntem cinstiţi şi ce putem face în privinţa asta

    12. Contextul caracterului nostru. Partea a II-a

    De ce suntem mai cinstiţi atunci când avem de‑a face cu bani numerar

    13. Bere şi prânzuri gratuite

    Ce este ştiinţa economiei comportamentale şi unde sunt prânzurile gratuite?

    Material-bonus adăugat pentru ediția extinsă și revizuită

    Reflecţii şi anecdote pe marginea câtorva capitole

    Gânduri despre criza creditelor ipotecare substandard şi consecinţele ei

    Mulţumiri

    Lista colaboratorilor

    Bibliografie şi recomandări de lectură

    Note

  • Dan Ariely este titularul catedrei James B. Duke de Economie behavioristă, la Duke University. În cadrul acesteia mai predă şi la Center for Cognitive Neuroscience, School of Medicine şi la Facultatea de Economie.

    Este unul dintre fondatorii organizaţiei Center for Advanced Hindsight. A studiat psihologie la Universitatea din Tel Aviv, şi-a luat masterul în Psihologie cognitivă de la University of North Carolina şi are un doctorat în Administrarea afacerilor (Duke University).

    Scrie pentru reviste de specialitate, dar şi, ocazional, pentru New York Times, Washington Post, Financial Times.

  • - 01.06.2010  
    O carte ce reuseste sa-ti ofere raspunsuri la intrebari pe care nici macar nu ti le-ai pus
    Iraţional în mod previzibil este o carte ce reușește să-ți ofere răspunsuri la întrebări pe care nici măcar nu ți le-ai pus.

    În general, fiecare dintre noi se consideră un om rațional. Dacă ne-ar fi chestionate deciziile de cumpărare, ne-am argumenta cu tărie hotărârile sprijinindu-ne de termeni economici. Dan Ariely oferă în cartea lui o perspectivă diferită. Ca urmare a unor fapte pe care le-a observat de-a lungul vieții, a realizat o serie de experimente pentru a determina cât de raționale sunt deciziile pe care le iau oamenii și care sunt în realitate factorii care le determină.

    Concluziile experimentelor arată o față a oamenilor care pică victimele propriilor lor sisteme de manipulare. De ce pretindem că suntem raționali atunci când nu suntem? Pentru că nu ne dăm seama. Influența pe care subconștientul o are asupra noastră este mai pronunțată decât ne imaginăm.

    Un experiment care mi-a atras atenția a fost cel legat de procesul de ”agățat”. Unii bărbați ar putea face o profesie din a agăța femei, la fel cum unele femei ar putea face o meserie din a se lăsa agățate. Cert e că toată lumea a ieșit cel puțin o dată la agățat. Indiferent de care este scopul final al acțiunii, Ariely oferă un sfat foarte practic pentru a-ți mări șansele de succes.

    Oamenii au tendința de a compara pentru a putea determina valoarea pe care un obiect o are. Același fenomen se întâmpla și atunci când obiectul comparării este o persoană. Dacă ieși la agățat singur(ă), cineva te poate observa sau nu. Dacă ieși cu un/o prieten(ă) care te pune pe tine într-o lumină mai favorabilă, probabilitatea de a fi percepută ca o persoană mai frumoasă, mai interesantă sau mai cum vreți voi este mai mare. Prezența ”termenului de comparație” crește valoarea voastră.

    Recomand sincer și mă ofer să furnizez această carte tuturor persoanelor interesate de marketing, mai ales de partea privind comportamentul consumatorului. Oferă insight-uri interesante pentru cei dornici să jongleze cu mintea consumatorului.
  • The Tipping Point

    The Tipping Point

    Cum lucruri mici pot provoca schimbări de proporţii
    47,20 lei
    Spirite Animale

    Spirite Animale

    Despre felul în care psihologia umană influenţează economia şi ce înseamnă asta pentru capitalismul global
    62,61 lei