Dezvoltarea timpurie a copiilor romi: factori de risc și factori de protecție

  • Ediția I 2014, paperback
  • Dimensiuni: 14,5 x 20,5 cm
  • 240 pagini
  • ISBN: 978-606-8360-78-2

Disponibilitate: Stoc epuizat

Descriere

Detalii

Printre puţinele publicaţii din România care pun pe lista temelor importante educaţia copiilor romi, cartea Magdei Matache oferă un argument puternic în favoarea regândirii modului de abordare a politicilor publice din România în privinţa populaţiei rome şi a copiilor romi. Argumentele invocate de autoare sunt construite pe realităţi din teren, pe reflecţia critică diacronică şi sincronică asupra situaţiei sociale, economice, culturale şi politice a populaţiei rome în România, împletind vocea activistului, cu cea a cercetătorului şi a practicianului. Cartea Magdei Matache nu este un raport, cum multe s-au scris, este o luare de poziţie ce are ca scop înlăturarea modului reducţionist şi simplist de a gândi problematica tuturor copiilor romi din România.

Dr. Mihaela Ionescu
Director Programe, International Step by Step Association
Liana Ghent
Director Executiv, International Step by Step Association

Sensibilitatea, onestitatea şi efortul permanent sunt firele călăuzitoare din care se urzeşte cartea Margaretei Matache, o intelectuală romă care nu uită nici o clipă de unde a pornit, câte bariere a trecut ea însăşi pentru a deveni nu numai o militantă ferventă pentru dreptul copiilor romi la educaţie, ci şi o curajoasă autoare care ne propune o teorie a schimbării. Acest nou model teoretic şi practic de ,,integrare post – opresivo - asimilaţionist a romilor” este vizionar şi ideal. Prin acest studiu de caz despre România se propune o schimbare de paradigmă a unei societăţi saturate de ,,indiferenţă şi ignorare“ a problemelor ,,celorlalţi” şi aplicarea valorilor democratice: nondiscriminarea, diversitatea culturală şi egalitatea de şanse. Margareta Matache fructifică astfel experienţa dură a muncii de teren în satele, şcolile şi grădiniţele cele mai sărace din România, experienţa traumatizantă a segregării şi inferiorizării, convertind totul într-o pledoarie elocventă pentru schimbare şi aplicarea dreptului copiilor la educaţie de calitate.
Modelul ei ar trebui urmat şi de alţi intelectuali romi: ,,per aspera ad astra”.

Prof. univ. Letiţia Mark
Preşedinta Asociației Femeilor Rome ,,Pentru Copiii Noştri”, profesoară şi activistă romă

Opinia cititorilor