Woody Allen

în dialog cu Stig Björkman
  • Titlul original: Woody om Allen
  • Ediția I 2013, paperback
  • Traducător: Paul Slayer Grigoriu
  • Dimensiuni: 13 x 20 cm
  • 439 pagini
  • ISBN: 978-606-8360-25-6

Disponibilitate: Stoc epuizat

Descriere

Detalii

„Woody Allen pe care l-am cunoscut în timpul acestei cărţi nu prea seamănă cu personajul de film pe care îl ştim de pe ecran, lupul singuratic şi nevroticul incurabil, cu toată suferinţa şi, nu în ultimul rând, auto-compătimirea ca fundament binevenit pentru toate neajunsurile pe care pare să vrea să le dezvăluie cu o plăcere aproape masochistă: ipohondria, prăbuşirea în sine, nehotărârea şi alte fobii mai uşor sau mai greu de definit. În loc de acesta, l-am văzut pe muncitorul disciplinat şi pe omul care ia decizii, un artist serios şi conştient, cu pretenţii ridicate de la sine însuşi şi care refuză compromisul în privinţa artei şi a viziunii sale.” Stig Björkman

„Există regizori de film care fac filme cu detalii atent studiate în ele. Şi sunt alţi realizatori de film care fac filme minunate fără detalii, dar sunt atenţi la viaţă. Poate că nu sunt observatori vizuali, dar sunt observatori intelectuali ai procesului vieţii şi au ceva de spus despre acest lucru. Când vorbesc despre regizori de film, nu mă refer decât la cei serioşi. Nu la cei care scot filmele care se lansează în fiecare săptămână în Statele Unite, acele filme de Hollywood concepute în modul cel mai venal. Acestea nu mă interesează. Nu le văd. Nu-mi pasă de ele şi nu le iau în serios.” Woody Allen

Woody Allen în dialog cu Stig Björkman este cea mai bună carte publicată vreodată despre filmele lui Woody Allen.” Hollywood Reporter

Despre Autor

STIG BJÖRKMAN este unul dintre cei mai apreciați critici de film din Suedia și autor a unor volume dedicate unora dintre cei mai importanți regizori care au marcat cinematografia modernă, dintre care amintim: Bergman on Bergman: Interviews with Ingmar Bergman sau Trier on von Trier.

Pe numele lui adevărat Allan Stewart Konigsberg, WOODY ALLEN s-a născut la 1 decembrie 1935, în Bronx, fiu al lui Martin Konigsberg și Nettie Cherry. Contestatar prin excelență, indisciplinat, chiar nepoliticos, este înscris într-o clasă cu un program special unde în ciuda eforturilor depuse de părinți și profesori nu reușește să se adapteze unei curricule școlare căreia nu-i înțelege rostul. Este totuși pasionat de sport, practicând chiar boxul pentru o scurtă perioadă până ce renunță la insistențele părinților. Atras de magie și trucuri, este invitat să participe la un spectacol de televiziune, ,,The magic clown”, și astfel la vârsta de doar 15 ani pătrunde în industria show-bizului. În aceeași perioadă începe să scrie gaguri pentru mai multe ziare din New York sub pseudonimul Woody Allen. În 1953 se înscrie la Universitatea din New York, specializarea producție de lungmetraje. Cum nu prea era prezent la cursuri, iar lucrările sale aveau un umor ciudat în ochii profesorilor, notele sale la examenele din primul semestru au fost foarte mici, fapt care l-a determinat să renunțe la facultate. Din 1959 a început să consulte un psihiatru simțindu-se extrem de melancolic fără vreun motiv anume, de altfel rolurile de psihiatru sau aluziile la diverse forme de psihoterapie, îndeosebi psihanaliza, sunt teme constante în filmele sale. Se lansează în industria cinematografică odată cu scenariul pentru filmul What's new pussycat (1964), iar din acest moment începe marea sa carieră în lumea filmului încununată cu numeroase premii Oscar, Globul de Aur, BAFTA sau Cesar. Este recunoscut ca unul dintre cei mai prolifici actori și regizori, realizând aproape câte o peliculă pe an.

Recomandări

S-ar putea să fii interesat și de următoarele produse:

Opinia cititorilor
Woody ALLEN – în dialog cu Stig* Björkman - (21.06.2013)
Woody ALLEN – în dialog cu Stig* Björkman (Victoria Books 2013)

„Există regizori de film care fac filme cu detalii atent studiate în ele. Şi sunt alţi realizatori de film care fac filme minunate fără detalii, dar sunt atenţi la viaţă. Poate că nu sunt observatori vizuali, dar sunt observatori intelectuali ai procesului vieţii şi au ceva de spus despre acest lucru. Când vorbesc despre regizori de film, nu mă refer decât la cei serioşi. Nu la cei care scot filmele care se lansează în fiecare săptămână în Statele Unite, acele filme de Hollywood concepute în modul cel mai venal. Acestea nu mă interesează. Nu le văd. Nu-mi pasă de ele şi nu le iau în serios.” Woody Allen

Aveţi în faţă o carte despre unul dintre cei mai responsabili regizori americani. Pentru că această societate americană nu poate fi descrisă fără condeiul tragico-umoristic al marelui Woody Allen. Tragic, pentru că suferinţa acestei societăţi capată valenţe de simbol în filmele sale şi umoristic pentru că, satira este unul dintre instrumentele ironiei fine cu care ne-a molipsit creîndu-ne (unora) dependenţă. Până la citirea acestei minunate cărţi, parcursesem deja peste 60 la sută din filmografia sa, urmărind criteriile de apreciere ale specialiştilor care mi-au îndrumat interesul. Probabil că pentru mulţi Bananas, Sleeper sau Annie Hall sunt reperele care v-au atras atenţia şi v-au convins. "Cred că e important cum începi un film. Este un lucru care-mi vine probabil din formarea de om de cabaret. Este important ca începutul şi sfârşitul să aibă un anume fel de calitate specială, o calitate teatrală deosebită, sau ceva care să prindă imediat publicul." - se dăstăinuia Woody în povestea despre Bananas... Aşa şi noi, încercăm în paginile revistei noastre virtuale, să vă semnalăm producţiile cele mai reuşite şi să vă alegem din avalanşa de scrieri, albume, înregistrări video, filme sau concerte, pe cele mai importante. Victoria Books a ştiut să aleagă spre traducere acele cărţi care reprezintă atât omul cât şi creaţia sa. Woody Allen, (nume iniţial Allen Stewart Konigsberg, nume legal Heywood Allen, n. 1 decembrie 1935, New York) este un spirit viu în cinematografia mondială, iar semnătura sa, atât de diversificată, poartă autenticitatea unui geniu. "Miles: Glumesc tot timpul. Este ca un mecanism de apărare." Replica din Sleeper pare definitorie pentru omul simplu, modest, inteligent. Multe din poantele sale vizuale au fost secondate de o coloană sonoră de operă bufă pe care a cântat-o împreună cu trupa sa, Ragtime Rascals. Cu Annie Hall a câştigat 4 premii Oscar. Este un film iubit de toţi. Iar Woody declară: "Un actor câştigă Oscarul şi e tare timp de un an. Apoi face un film şi acel film nu merge bine ...e terminat! Se dezumflă toţi muşchii." Rând pe rând poveştile sunt dezvăluite ca răspuns al întrebărilor lui Stig, oricare dintre ele fiind întregite de replici, învăţăminte, sfaturi regizorale sau simple discuţii despre maniera personală de a pune în scenă sau de a alege actorii. Afăm multe secrete despre atracţiile lui Woody, despre pasiunile lui, despre femeile lui, despre curaj, despre experienţele primelor filme, despre încredere şi despre siguranţă. Direct sau printre rânduri... Allen este regizorul care nu dă greş şi producătorii îl aleg ca mod sigur de protecţie a investiţiei lor. Multe din comentariile sale fac trimiteri directe la acţiunea, subiectul şi cadrele filmului respectiv, putând fi astfel o călăuză pentru cei care nu i-au văzut încă bogata creaţie. "SB: Sexul este unul din subiectele sau temele cele mai prezente în filmele tale. Dar în perioada în care ai crescut care erau cele mai importante lucruri pe care vroiai să le ştii despre sex, dar în legătură cu care ţi-era teamă să întrebi? WA: Sincer, doar unde se găseşte? Şi cât de repede? Asta era tot ce mă interesa în legătură cu el. Cantitatea şi accesibilitatea." Dar, cum declara Juliette Lewis "Viaţa nu imită arta. Imită televiziune de proastă calitate" aşa şi filmele lui Woody Allen sunt "...înrădăcinate în realism. Chiar şi când sunt suprearealist, nu-mi place să mă îndepărtez de realitate." Urmează să vă procuraţi această valoroasă carte despre Woody Allen şi filmele sale şi, să vizionaţi cât mai multe din cele care v-au atras atenţia. Nu vreau să închei această pledoarie fără două recomandări personale (cartea acoperă perioada 1969 - 2002). Thrillerul Match Point din 2005) şi drama romantică Vicky Cristina Barcelona (2008) sunt două din ultimele sale creaţii regizorale, extrem de agreabile pentru minim trei generaţii.

„Woody Allen pe care l-am cunoscut în timpul acestei cărţi nu prea seamănă cu personajul de film pe care îl ştim de pe ecran, lupul singuratic şi nevroticul incurabil, cu toată suferinţa şi, nu în ultimul rând, auto-compătimirea ca fundament binevenit pentru toate neajunsurile pe care pare să vrea să le dezvăluie cu o plăcere aproape masochistă: ipohondria, prăbuşirea în sine, nehotărârea şi alte fobii mai uşor sau mai greu de definit. În loc de acesta, l-am văzut pe muncitorul disciplinat şi pe omul care ia decizii, un artist serios şi conştient, cu pretenţii ridicate de la sine însuşi şi care refuză compromisul în privinţa artei şi a viziunii sale.” Stig Björkman

Radu Lupaşcu
19 iunie 2013

"STIG BJÖRKMAN este unul dintre cei mai apreciaţi critici de film din Suedia, autor a unor volume dedicate unora dintre cei mai importanţi regizori care au marcat cinematografia modernă, dintre care amintim: Bergman on Bergman: Interviews with Ingmar Bergman sau Trier on von Trier